Sunndal og Surnadal kommune - SuSu
Tjenestedesignprosess med formål å finne gode løsninger for å forbedre utviklingstjenester rettet mot næringsliv og gründerskap.
Sunndal kommune og Surnadal kommune (SuSu) har behov for å tenke helhetlig rundt sin kommunikasjon av tjenester rettet mot gründere og nytt og etablert næringsliv i Sunndal og Surnadal. Det er i dag flere digitale plattformer som må sees under ett for å kunne nå best mulig ut til befolkning og næringsliv i kommunene, for å synliggjøre ressurser og muligheter for støtte og veiledning.
Vår tilnærming
Flere digitale plattformer måtte sees under ett, og vi kartla alle digitale plattformer og innganger for brukerne, samtidig som vi så på aktørene i “baksystemet” – kommune, fylkeskommune, Innovasjon Norge m.fl.
Vi intervjuet næringslivsaktører i begge kommunene, både etablerte og nyslåtte gründere. Det kom fram at det var størst utfordringer i etableringsfasen, og at utfordringsbildet var mer komplekst enn kun digitale kommunikasjonskanaler. Arbeidet videre ble derfor utvidet til å inkludere brukeroppvelsen gjennom et lengre løp. Både når det gjaldt gründere og ulike behov for informasjon, støtte og veiledning underveis. Men også hva etablerte bedrifter har behov for.
Prosessen var rigget slik at kommunene var sentrale i å finne svar på utfordringene som ble identifisert. Vi hadde to workshops med dem.
STEG 1:
Vi startet med oppstartsmøte og forventningsavklaring og en fremdriftsplan. For å få oversikt gjorde vi en kartlegging av alle samarbeidspartnere til SuSu for å kunne forstå hele tilbudet.
STEG 2:
Vi intervjuet og observerte brukere av tjenestene i Sunndal og Surnadal. Basert på denne innsikten slo vi sammen alle informantene i tre ulike «personas», og formidlet denne innsikten til ansatte i Susu gjennom en brukerreise som viste hvordan tjenestene til SuSu ble opplever av brukerne.
STEG 3:
Sammen med ansatte i SuSu kjørte vi to workshopper.
Den første var en opplæring i hva metodikken tjenestedesign er, og formidling av innsikt basert på intervjurundene.
Den andre workshoppen var Idèverksted basert på workshop 1.
STEG 4:
Utvikle klikkbare skisser til testing basert på innsikt og workshop 2, og opplæring på hvordan SuSu kan utføre testing selv.
Resultat
Leveransen hadde fokus på den reviderte tjenestereisen som vi i fellesskap med kommunene hadde jobbet fram og et forslag til en ny nettsidestruktur og kommunikasjonsstrategi basert på de behovene som brukerne har. Vi utviklet testmateriell for å teste løsningsforslag på brukerne, noe kommunene selv gjennomførte. Til slutt ble det levert en rapport med alle funn og anbefalinger videre.