Tverrsektorielt boligkontor
Et felles boligkontor sett fra brukernes perspektiv.
Molde kommune ønsket bistand til å kjøre en tjenestedesignprosess med mål om å samordne tjenestene som forvalter boligspørsmål, slik at man sikrer en effektiv og likeverdig håndtering av ressurser. Dette inkluderer Husbankens virkemidler, kommunens boligmasse og boligsosiale tjenester. Dette skal sikre bærekraftig utvikling nå og på sikt i det boligsosiale arbeidet.
“En dør inn”
Hvordan jobber de ulike kontorene i Molde kommune med å løse boligbehov til sine brukere?
For å få innsikt i hvordan de ulike avdelingene utfører kartlegging og tildeling av boliger jobbet vi med tjenestereisen til de ulike avdelingene. Hvordan skjer egentlig en tildeling av bolig? Gjøres dette likt eller ulikt?
Avdelingene tegnet inn kontaktpunkter for når deres brukere var i kontakt med tjenesten. Hva skjer FØR de er i kontakt med tjenesten, UNDER (mens de er i kontakt med selve tjenesten), og ETTER de har vært i kontakt med avdelingen, eventuelt fått bolig.
Testperiode for boligkontoret
Allerede uken etter siste workshop i juni 2023, var folk fra arbeidsgruppa på plass i lokaler som var avsatt til et felles, tverrsektorielt boligkontor, og igang med testingen av hvordan dette kan fungere.
Erfaringene var:
1. Boligkontoret avlaster systemet ved at brukere kan få fortere svar ved å kontakte riktig enhet/boligkontoret. Ingen har hatt behov for vedtak. De som ringte hadde behov for svar på spørsmål.
2. Teamet lærer hverandres avdelingene å kjenne, får bedre forståelse for hverandre, og kan lettere guide brukere i systemet.
3. Nye samarbeidspartnere - Krisesenteret og bank har tatt kontakt, og Nav fra andre kommuner har tatt kontakt.
4. Lærer tverrfaglig samarbeid. Utvikler nye måter å jobber på, og lærer av hverandre. God kompetansedeling på tvers av avdelinger.
5. Molde kommune får mye innsikt om brukere og behov underveis.
6. Oppnådd konkrete mål som f.eks at bruker har kjøpt seg egen bolig
7. Tilbudet oppleves som lavterskel, og forståelig for brukere